Az elektromos meghajtás teljesen eltér az összes eddigi megoldástól - itt nincs belső égésű "biztonsági megoldás" a háttérben, minden az elektromos hajtáson és annak töltöttségén áll vagy bukik. Ezek az autók teljesen új, elektromos platformra épülnek, és jellemzően legalább 35-40, de akár 100 kilowattórát meghaladó akkumulátort is kaphatnak az alvázba építve, amelyek több száz kilométeres üzemmódot, hatótávot biztosítanak. Igen, ezek már bőven élhető alternatívák, egyes modellek már akár 4-500 km-t is tudnak teljes feltöltéssel, de a kisebb akkus verziók is képesek stabilan 2-300 km-t megtenni, ami Magyarországon már elég nagy távnak számít.
Az autózást azonban tervezni kell - esti töltés, napközbeni töltés, menet közbeni töltés mind lehetnek kérdések, és bár fejlődik a töltőhálózat és otthonra is könnyen telepíthetünk már gyorstöltőt, érdemes megtervezni utunkat, hogy ne érjen minket váratlan "lefagyás". Főleg a hideg évszakokban, mert bár próbálják stabilizálni, az autók teljesítménye hideg téli időszakban akár 30-40%-kal is csökkenhet, ezzel számolni kell. Ettől függetlenül az elektromos autózás rendkívül sokat fejlődött és elterjedt, itthon is már több százaléka az autóknak teljesen elektromos, de az EU 2035-re már csak tisztán elektromos autót enged forgalomba helyezni. Érdemes tehát megbarátkozni a hajtással és a modellekkel – hisz előbb-utóbb biztos, hogy be fogunk ülni ilyenbe. Ha nem a következő, akkor az azt követő autónk nagy valószínűséggel már elektromos lesz.
Mikor jó ez nekem?
Ha fenntarthatóbb közlekedésre törekszünk, csökkenteni szeretnénk a város zaját és a környezetünkben lévő károsanyag-kibocsátást, valamint szeretnénk példát mutatni, akkor érdemes ebbe az irányba nézni. Nem mellesleg, a drágább bekerülést aztán sok esetben jóval kedvezőbb fenntartási költség követi – mind üzemanyag-felhasználás, mind kopó alkatrészek cseréje tekintetében – utóbbiakból jóval kevesebb van, mint a belső égésű motorokban. Nincs szükség benzinre vagy dízelre tankolni, nincs kipufogógáz, az autók fenntartása sokkal egyszerűbb, és a kopó-forgó alkatrészek cseréjével sem kell foglalkozni.
Az autók egyszerűen vezethetők, sokszor meglepően dinamikusak, sőt, akár erre is specializálódhatunk. Az elektromos autók tele vannak innovációval, ami izgalmas lehet azoknak, akik nyitottak az új technológiákra. Nem veszítünk semmit a vezetés élményéből, sőt, az azonnali nyomaték akár sportos vezetési élményt is biztosít, induláskor azonnali gázreakcióval és ülésbe préselő haladási élménnyel.
További tudnivalók
-
Mikor érdemes plug-in hibrid autót választani?
Ezek jellemzően drágább modellek, így akkor érdemes plug-in hibrid meghajtást választani, ha foglalkozunk is vele, hogy kihasználjuk előnyeit.
Tovább -
Milyen plusz költségekkel kell számolni?
Minden autónak vannak olyan felkészítési és üzembe helyezési költségek, amik a forgalomban való közlekedéshez, azonosításhoz szükségesek.
Tovább -
Mikor érdemes dízel autót választani?
Minimum évi 20-30 ezer km esetén érdemes választani, ha heti rendszerességgel, legalább 20-30 km-es távon autópálya vagy közúti utazásra indulunk.
Tovább